Procvičování k ostré zkoušce 14. dubna

Níže najdete úlohy, které doporučujeme procvičit před pondělním termínem přijímaček.

Vycházíme z našeho odhadu k pondělnímu termínu. Vloni nám vyšel skvěle. 

15 úloh z matiky k procvičení 2025

Úloha č. 1: Vytknutí výrazu (1)

Zadání

Upravte a rozložte na součin vytknutím:

2x − 3x . (5 − 3x) =

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Proměnná

Úloha č. 2: Vytknutí výrazu (2)

Zadání

Z daného výrazu vytkněte (−2 a):

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Proměnná

Úloha č. 3: Soustava rovnic

Cermat zařadil soustavu rovnic historicky poprvé do ilustračního testu v lednu 2025. Nemyslíme si, že to náhoda, na kterou nenaváže..:)

Zadání

Řešte soustavu rovnic:

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Zlomky

Úloha č. 4: Koláčový graf

Páteční test byl jen s jednou „mini“ tabulkou na aritmetický průměr, a tak čekejte jiný formát grafického zobrazení, tedy grafy.

Zadání

V prvním grafu je uvedeno průměrné časové rozložení všech denních činností pana Nováka v pracovní den. Ve druhém grafu je zaznamenáno rozložení jeho povinností v pracovní den.

Vypočítejte:
1. Kolik hodin a minut denně pan Novák tráví spánkem?

2. Kolik minut denně pan Novák uklízí? Výsledek zaokrouhlete na celé minuty.

3. Kolik hodin a minut by pan Novák strávil péčí o děti za pět dní, pokud by jeho
rozložení denních povinností zůstalo stejné každý den?

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Geometrie – úlohy –> Další geometrické útvary

Úloha č. 5: Sloupcový graf

Koláčové a sloupcové grafy jsou ty nejčastější, proto dáváme k procvičení oba.
Ty sloupcové jsou o něco složitější, neboť zpravidla přehledně obsahují více informací, se kterými pracovat. Úskalí koláčového je někdy nepřehledná orientace, doporučujeme si k nim tedy pro jistitu dopsat, co je co. 🙂 Pozor, v minulosti bývala jednou z podúloh „chybějící“ škála v grafu nebo chybějící zobrazovaný segment.

Zadání

V ovocném sadu pěstují švestky, třešně a meruňky. Ze sklizeného ovoce je část ovoce přímo prodána zákazníkům, ze zbývajícího ovoce se vyrábí ovocné šťávy, marmelády a pálenky. Všechno ovoce je těmito způsoby zpracováno. Data o využití jednotlivých druhů ovoce jsou uvedena níže v grafu. Naměřené hodnoty jsou násobky 500 kg.

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení (1–3), zda je pravdivé (A), či nikoli (N).

  1. Právě 6 tun ovoce bylo prodáno v přímém prodeji. A/N
  2. Celkové množství meruněk a třešní určených pro výrobu pálenky bylo o 25 % menší než množství švestek pro tyto účely. A/N
  3. Pouze u jednoho druhu ovoce je využita více než polovina úrody
    k jednomu účelu. A/N

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Závislosti a vztahy –> Statistiky

Úloha č. 6: Slovní úloha závislost na proměnné (1)

Zadání

Písemka dopadla dobře. Nikdo nedostal horší známku než trojku, třetina třídy dostala jedničku, dvě pětiny dvojku a jen osm žáků trojku.

Neznámý celkový počet žáků třídy označte x.

1. V závislosti na neznámé x vyjádřete zlomkem v základním tvaru počet všech žáků, kteří dostali lepší známku než trojku.
2. V závislosti na neznámé x vyjádřete zlomkem v základním tvaru počet všech žáků, kteří dostali trojku.
3. Vypočítejte počet žáků ve třídě.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Proměnná

Úloha č. 7: Slovní úloha závislost na proměnné (2)

Zadání

Výpočet ceny, kterou zaplatíte za zboží podle počtu objednaných kusů.

Počet kusů označte x.

1. V závislosti na veličině x vyjádřete, jakou částku zaplatíte, když nakoupíte
v obchodě.

2. V závislosti na veličině x vyjádřete, jakou částku zaplatíte, když nakoupíte
na internetu.

3 .Vypočtěte, od kolika kusů se vyplatí nakoupit na internetu.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Proměnná

Úloha č. 8: Lichoběžník

Zadání

V rovině je dána přímka p a bod D, který na ní neleží.

Sestrojte a označte písmeny čtverec ABCD, úhlopříčka čtverce AC leží na přímce p.

Sestrojte a označte písmeny pravoúhlý lichoběžník ABED se základnami AB a ED, jehož jedno rameno je rovnoběžné s přímkou p.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Geometrie – konstrukce –> Rovinné útvary

Úloha č. 9: Thaletova kružnice

Zadání

V rovině je dána přímka p a kružnice k se středem S.
Bod F je jedním z průsečíků přímky p a kružnice k.

Narýsujte všechny pravoúhlé trojúhelníky EFG tak, aby jim kružnice k byla opsaná
a aby vrchol E ležel na přímce p.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Geometrie – konstrukce –> Rovinné útvary

Úloha č. 10: Kružnice

Zadání

V rovině je dána přímka p a bod T ležící na přímce p.

1. Sestrojte a označte bod A, kde |p, A| = 24 mm a |T, A| = 36 mm.
Úlohu řešte jen v jedné polorovině. Najděte všechna řešení.

2. Sestrojte a označte kružnici l, která se dotýká přímky p v bodě T a prochází bodem A.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Geometrie – konstrukce –> Rovinné útvary

Úloha č. 11: Obsah/obvod kružnice, výseč kruhu

Zadání

Černý obrazec je ohraničen úsečkou AB o délce 10 cm, dvěma menšími shodnými
čtvrtkružnicemi a jednou větší čtvrtkružnicí.

1. Vypočítejte obsah černého obrazce.
Výsledek uveďte v cm2 a zaokrouhlete ho na celé cm2.

2. Vypočítejte obvod černého obrazce.
Výsledek uveďte v cm a zaokrouhlete ho na celé cm.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Geometrie – úlohy –> Další geometrické útvary

Úloha č. 12: Finanční matematika – úroky a daně

Zadání

Přiřaďte ke každé úloze (1 a 2) odpovídající výsledek (A–F).

1. Paní Novotná si vypůjčila 8 000 Kč na jeden rok. Po roce vrátí věřiteli vypůjčenou částku, a navíc mu zaplatí úrok ve výši 17 % z vypůjčené částky. Kolik korun vrátí věřiteli navíc? ______

2. Pan Otruba na začátku roku vložil do banky 200 000 Kč s roční úrokovou sazbou 4 %. Výnosy z úroků jsou zdaněny srážkovou daní 15 %. Kolik korun zaplatí pan Otruba na dani z úroku za jeden rok? ______

A) 1200 Kč

B) 1240 Kč

C) 1260 Kč

D) 1360 Kč

E) 1500 Kč

F) jiný výsledek

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Aplikační úlohy

Úloha č. 13: Zvyšování a snižování ceny

Zadání

Přiřaďte k úloze odpovídající výsledek (A–F).

Hodinky v obchodě stály 1 500 Kč. Nejdříve byly zdraženy o 40 % z původní ceny, po měsíci byly zlevněny o 40 % nové ceny. Jaká byla výsledná cena hodinek po zdražení i zlevnění? _____

A) 1200 Kč

B) 1240 Kč

C) 1260 Kč

D) 1360 Kč

E) 1500 Kč

F) jiný výsledek

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Aplikační úlohy

Úloha č. 14: Slovní úloha na společnou práci

Zadání

Adam sní 200 g čokolády za 12 minut.
Boris sní 200 g čokolády za 4 minuty.

1. Vypočtěte, za jak dlouho snědí 200 g čokolády společně.

2. Určete, v jakém poměru (v základním tvaru) bude množství snědené čokolády
Adamem a Borisem v případě, že chlapci společně snědí 200 g čokolády.

3. Určete, kolik procent čokolády sní Boris, jestliže Adam s Borisem společně snědí
300 g čokolády.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Aplikační úlohy

Úloha č. 15: Slovní úloha na soustavu rovnic

V lednovém Cermat testu nanečisto 2025 byla jednak algebraická (= počítací) soustava rovnic (úloha 5), ale i ve formě slovní úlohy. Jelikož se neobjevila v pátek, máte tu ochutnávku, jak ji případně poznat a sáhnout po řešení soustavou.

Zadání

Dva stroje, stroj X a stroj Y, vyrábějí stavební materiál.
Stroj X dokáže vyrobit 7 kg materiálu za 2 hodiny a 20 minut, zatímco stroj Y vyrobí
21 kg materiálu za 1 hodinu a 45 minut.

Pokud oba stroje pracují současně, za jak dlouho vyrobí 1 kg materiálu?

A) 25 min
B) 20 min
C) 5 min
D) 4 min
E) jiný výsledek

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Závislosti a vztahy –> Závislosti

12 úloh z češtiny k procvičení 2025

Úloha č. 1: Určování druhů vedlejších vět

Zadání

Přiřaďte k jednotlivým vedlejším větám (1.–3.) jejich příslušný druh (A–E).
(Každou možnost z nabídky A–E můžete přiřadit jen jednou. Dvě možnosti nebudou použity.)

1. Jsi hodná, že jsi nezapomněla. …………
2. Proroctví se naplnilo, jak bylo předpovězeno. …………
3. Není mi známo, kdy přijede. …………

A) předmětná
B) podmětná
C) příslovečná příčinná
D) příslovečná způsobová
E) příslovečná účelová

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Skladba –> Věta hlavní a vedlejší

Úloha č. 2: Poměry mezi větami

Zadání

Přiřaďte k jednotlivým významovým poměrům (1.–4.) souvětí, v němž se daný
významový poměr uplatňuje (A–F):
(Každou možnost z nabídky A–F můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti nebudou použity.)

1. poměr slučovací …………
2. poměr vylučovací …………
3. poměr příčinný …………
4. poměr důsledkový …………

A) Domorodci vzývali déšť, neboť zemi sužovalo dlouhodobé sucho.
B) Bolela ho hlava, a měl dokonce i zvýšenou teplotu.
C) Hrdličkovi rádi cestují a poznávají nové země.
D) Závod dokončil, se svým umístěním však spokojený nebyl.
E) Nabízená pracovní pozice ji zaujala, a tak na inzerát odpověděla.
F) Buď zlepšíš své chování, nebo tě ze sportovního klubu vyloučíme.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Skladba –> Věta hlavní a vedlejší

Úloha č. 3: Určení větných členů

Zadání

Přiřaďte k jednotlivým větám (1.–4.) možnost (A–F), v níž je v odpovídajícím
pořadí správně určen první a druhý větný člen zvýrazněný v dané větě:
(Každou možnost z nabídky A–F můžete přiřadit pouze jednou.)

1. Hosté z ciziny si přáli vidět kolonádu v Karlových Varech. …………
2. Na florbalovém turnaji naši žáci s přehledem zvítězili. …………
3. Divadelní představení bylo pro nemoc zrušeno. …………
4. Ihned po nehodě běžela dívenka přivolat pomoc dospělých. ………….

A) přívlastek neshodný – příslovečné určení podmínky
B) příslovečné určení místa – příslovečné určení způsobu
C) předmět – příslovečné určení účelu
D) přívlastek shodný – příslovečné určení příčiny
E) příslovečné určení času – příslovečné určení účelu
F) přívlastek neshodný – předmět

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Skladba –> Skladba věty

Úloha č. 4: Citově zabarvená slova

Zadání

Přiřaďte k jednotlivým souvětím (1.–3.) odpovídající tvrzení (A–E).
(Žádnou možnost z nabídky A–E nelze přiřadit víckrát než jednou.)

1. Lékař mi nařídil vyšetření stolice kvůli mým trávicím potížím, chce
vyloučit potenciální vážnější problémy. ………….
2. Pořádně se před odchodem na hřiště nabumbej a napapej, ať pak
zbytečně nemáš hladík. ………….
3. Při špatné náladě mě vždy velmi potěší, když mě kámošky vezmou
s sebou na výlet. ………….

A) V každé větě tohoto souvětí je pouze jedno citově zabarvené slovo.
B) V první větě tohoto souvětí není žádné citově zabarvené slovo, v druhé větě tohoto souvětí je pouze jedno citově zabarvené slovo.
C) V první větě tohoto souvětí je pouze jedno citově zabarvené slovo, v druhé větě tohoto souvětí není žádné citově zabarvené slovo.
D) V první větě tohoto souvětí jsou celkem dvě citově zabarvená slova, v druhé větě
tohoto souvětí je pouze jedno citově zabarvené slovo.
E) V tomto souvětí není žádné citově zabarvené slovo.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Slovotvorba –> Význam slov

Úloha č. 5: Nespisovná slova

Zadání

Přiřaďte k jednotlivým tvrzením (1.–4.) odpovídající souvětí (A–F).
(Spisovnost/nespisovnost posuzujte z hlediska současné češtiny. Žádnou možnost z nabídky A–F nelze
přiřadit víckrát než jednou.)

1. Oba podtržené tvary jsou v daném souvětí nespisovné, druhý podtržený
tvar však může být v jiném kontextu spisovný. …………
2. První podtržený tvar je spisovný, druhý podtržený tvar je v daném souvětí
nespisovný, avšak v jiném kontextu může být spisovný. …………
3. Druhý podtržený tvar je spisovný, první podtržený tvar je v daném souvětí
nespisovný, avšak v jiném kontextu může být spisovný. …………
4. Oba podtržené tvary jsou v daném souvětí nespisovné, v jiném kontextu
však mohou být oba podtržené tvary spisovné. …………

A) Delegát se zeptal Hanky sestry, které města by chtěla navštívit.
B) Nevadilo by tvé mámě, kdybychom u vás o víkendu přespali?
C) Honza se v hospodě hrozně opil, sotva pletl nohami.
D) Při hádce ho popad amok, a tak odešel z bytu jen se dvěmi taškami.
E) Protože jsem ve třídě rozpůjčovala všechny pera, musela jsem si jít do krámu koupit
nová.
F) Pavel odmít podepsat pravidla, jež znemožňovaly účast hráčů mladších osmnácti let
na turnaji.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Slovotvorba –> Význam slov

Úloha č. 6: Procvičení zájmen

Zadání

Přiřaďte k jednotlivým větám (1.–4.) odpovídající tvrzení (A–F).
(Každou možnost z nabídky A–F můžete přiřadit pouze jednou, dvě možnosti nebudou použity.)

1. Všechno potřebné jsme dokázali obstarat sami. ……….
2. O svých problémech v práci s nikým nemluvil. ……….
3. Onen muž ke mně přistoupil naprosto neslyšně. ……….
4. Co jsi o sobě na základě testu osobnostních předpokladů zjistila? ……….

A) První zájmeno ve větě je ukazovací, druhé zájmeno je osobní.
B) První zájmeno ve větě je neurčité, druhé zájmeno je ukazovací.
C) První zájmeno ve větě je vztažné, druhé zájmeno je přivlastňovací.
D) První zájmeno ve větě je tázací, druhé zájmeno je osobní.
E) První zájmeno ve větě je přivlastňovací, druhé zájmeno je záporné.
F) První zájmeno ve větě je tázací, druhé zájmeno je přivlastňovací.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Tvarosloví –> Zájmena

Úloha č. 7: Procvičení přídavných jmen

Zadání

Přiřaďte k jednotlivým větám (1.–4.) odpovídající tvrzení (A–F):
(Každou možnost z nabídky A–F můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti nebudou použity.)

1. Fotbalový míč byl špinavý od bláta. …………
2. Dětské soutěže na sportovním dni byly dobře organizované. …………
3. Tábor se uskuteční v posledním týdnu hlavních prázdnin. …………
4. Romanův blízký kamarád měl na starosti zahraniční obchod. …………

A) Ve větě jsou celkem dvě přídavná jména, ani jedno z nich není tvrdé.
B) Ve větě jsou celkem dvě přídavná jména, jen jedno z nich je tvrdé.
C) Ve větě jsou celkem dvě přídavná jména, obě jsou tvrdá.
D) Ve větě jsou celkem tři přídavná jména, jen jedno z nich je tvrdé.
E) Ve větě jsou celkem tři přídavná jména, jen dvě z nich jsou tvrdá.
F) Ve větě jsou celkem tři přídavná jména, všechna jsou tvrdá.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Tvarosloví –> Přídavná jména

Úloha č. 8: Rčení a ustálená slovní spojení

Podívejte se na další známá česká rčení a přísloví, která se v Cermat testech zatím neobjevila.

Úloha č. 9: Doplnění slova do věty dle mluvnické kategorie

Zadání

Výchozí text k úloze 19

Katedra biologie navázala exkluzivní spolupráci s několika zahraničními *****. Její studenti si tak v rámci exkurzí budou moci prohlédnout i sbírky, které jsou veřejnosti mnohdy —–.

1. Napište náležitý spisovný tvar slova muzeum, který patří na první vynechané
místo (*****) ve výchozím textu.
2 Napište náležitý spisovný tvar slova nepřístupný, který patří na druhé vynechané
místo (—–) ve výchozím textu.

(Po doplnění náležitého tvaru musí být příslušný větný celek gramaticky i pravopisně správný.)

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Tvarosloví –> Ohebná a neohebná slova

Úloha č. 10: NOVINKA: úloha 12 a naše autorské úlohy k jejímu procvičení

Úloha 1

Souvětí: ***** , které se vyznačují citlivým zachycením mezilidských vztahů, si zaslouží uznání odborné veřejnosti.

Otázka: Kterou z následujících možností je nutné doplnit na vynechané místo (*****) ve výše uvedeném souvětí, aby toto souvětí bylo gramaticky správné?

A) Autorce psychologických románů
B) Autorka psychologických románů
C) Autorka svými psychologickými romány
D) Autorce svými psychologickými romány

správná odpověď B

Úloha 2

Souvětí: ***** , jež často budí obdiv svou kvalitou a vzhledem, jsou důvodem, proč se ke zkušenému řemeslníkovi zákazníci opakovaně vracejí.

Otázka: Kterou z následujících možností je nutné doplnit na vynechané místo (*****) ve výše uvedeném souvětí, aby toto souvětí bylo gramaticky správné?

A) Zedník svými omítkami
B) Zedník precizních omítek
C) Zedníkovi omítky
D) Zedníkovy omítky

správná odpověď D

Úloha č. 11: Určení literárních žánrů (1)

Z požadavků Cermatu servírujeme všechny literární druhy a žánry, na které se test může ptát:
● literární druhy: lyrika, epika, drama;
● vybrané literární žánry: anekdota, báje, bajka, balada, báseň, epigram, epos, hádanka, komedie, komiks, legenda, pohádka, pověst, povídka, román, rozpočítadlo, říkanka, tragédie, nonsensová, dobrodružná a humoristická literatura, literatura fantasy a sci-fi, ústní lidová slovesnost

Zadání

Výchozí text k úloze:

Ve vnitřní kapse pláště našel, co hledal. Vypadalo to jako stříbrný zapalovač. Otevřel ho, pozvedl vzhůru a cvakl. Nejbližší pouliční svítilna s tichým zapraskáním zhasla. Brumbál cvakl znovu, a další lampa zablikala a potemněla. Celkem dvanáctkrát cvakl Zhasínadlem, až jediným světlem v celé ulici zůstaly dva vzdálené maličké body jako dírky po špendlíku: oči kočky, která ho pozorovala.

(J. K. Rowlingová, Harry Potter a Kámen mudrců)

Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text?

A) Jde o sci-fi literaturu obsahující charakteristiku Brumbála.
B) Jde o fantasy literaturu obsahující charakteristiku Brumbála.
C) Jde o sci-fi literaturu obsahující popis děje.
D) Jde o fantasy literaturu obsahující popis děje.

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Literatura –> Literární druhy

Úloha č. 12: Určení literárních žánrů (2)

Zopakujte si

Přiřaďte k jednotlivým definicím (1.–3.) literární žánr (A–E), který dané definici
nejlépe odpovídá.
(Každou možnost z nabídky A–E můžete přiřadit pouze jednou. Dvě možnosti nebudou použity.)


1. Je to literární žánr veršované nebo prozaické epiky, který vypráví o životě,
skutcích, zázracích a mučednické smrti církevních světců.

………..

2. Je to vtipný, posměšně vyhrocený básnický útvar, který řadíme mezi druhy
satiry.

………..

3. Je to lidová průpovídka, pořekadlo, obsahující předpověď počasí nebo nějakých jiných nadcházejících jevů a vyjadřující životní zkušenost s tím
související. ………..

(D. Karpatský, Malý labyrint literatury)

A) epigram
B) mýtus (báje)
C) legenda
D) pranostika
E) bajka

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Literatura –> Literární druhy

Vyhodnocení úspěšnosti odhadu 2025

Jak nám letos vyšel odhad pro 2. řádný termín? Posuďte sami! Vyhodnocení bude k dispozici po pondělním termínu.

! Kontrola toho, co s sebou ke zkoušce:

 

Nutné s sebou pro vykonání zkoušky:

Nesmíte mít penál, doporučujeme průhledný obal.

 

Den před zkouškou deváťákům doporučujeme: 

  1. Nachystat si hromádku oblečení na ráno

  2. Zkontrolovat zabalený batoh

  3. Pozorně přečíst pozvánku (kdy a kde mám být)

  4. Naplánovat si ranní trasu

  5. Rozmyslet si snídani (objednat si u rodičů :-))

  6. Připomenout si, jak jsem dobrý / dobrá!

  7. Jít brzy spát

 

Hodně štěstí! Držíme Vám všechny palce! 🍀💛✨

Proč musím tisknout a neděláme test na PC?

Testy CERMAT jsou velice specifické a žáci na jejich formát a pravidla nejsou zvyklí. Spousta žáků při zkoušce nepohoří na nedostatku znalostí, ale na tom, že neumí pracovat s formátem záznamového archu (vyžaduje přesné křížkování, obtahování rýsování propiskou, zakázána jsou gumovací pera, bělítka atd – jejich použitím se může arch znehodnotit a žák má 0 bodů). Proto je nutné práci s archem trénovat, na což se mi důsledně soustředíme. 

Pokud by toto žák netrénoval, mohl by i přes veškerou snahu ztratit u ostré zkoušky klidně i všechny body. Bohužel jsme toto mnohokrát viděli u ostré zkoušky.

Tištěné testy = výrazné zvýšení vaší šance na úspěch u zkoušky.