Procvičování k ostré zkoušce 15. dubna

Předpověděli jsme pro vás, co by se mohlo objevit v testech v pondělí 15. dubna. Mrkněte na náš odhad. Vloni nám vyšel skvěle.

Níže od nás máte úlohy, které na základě našeho odhadu doporučujeme přes víkend ještě projít, abyste na pondělním termínu maximalizovali své šance na úspěch!

6 úloh z matiky k procvičení

Úloha č. 1: zlomky

Zadání (úloha 3 z M 2023 1. termín)

Vypočtěte a výsledek zapište zlomkem v základním tvaru.

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Zlomky

Úloha č. 2: úprava výrazů

Zadání (úloha 4 z M 2023 1. termín)

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Proměnná

Úloha č. 3: rovnice

Zadání (úloha 5 z M 2023 1. termín)

Řešte rovnici: 

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Zlomky

Úloha č. 4: měřítko mapy

Zadání (úloha 11 z M 2023 1. termín)

Výchozí text k úloze:

Každých 3,5 cm na turistické mapě rovinaté oblasti je ve skutečnosti 700 m.
Délka vycházkové trasy je přesně 6 km, což je trojnásobek délky přímé trasy.
(Uvažované trasy nemají žádné převýšení.)

Rozhodněte o každém z následujících tvrzení (11.1–11.3), zda je pravdivé (A), či nikoli (N).

11.1 Trasa, která na mapě měří 49 mm, je ve skutečnosti delší než 1 km. A/N

11.2 Na mapě je vycházková trasa o 20 cm delší než přímá trasa. A/N

11.3 Měřítko turistické mapy je 1 ∶ 200 000 A/N

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Další geometrické útvary

Úloha č. 5: tělesa

Zadání (úloha 13 z M 2023 1. termín)

Výchozí text k úloze:

Obsah pláště rotačního válce je třikrát větší než obsah jedné podstavy tohoto válce.
Poloměr podstavy válce je 10 cm.

Jaký je povrch válce?

Výsledek je zaokrouhlen na desítky cm2.

A) menší než 930 cm2
B) 940 cm2
C) 1260 cm2
D) 1570 cm2
E) větší než 1580 cm2

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Další geometrické útvary

Úloha č. 6: úhly

Zadání (úloha 14 z M 2023 1. termín)

Výchozí text  a obrázek k úloze:

V rovině leží čtyři přímky, z nichž dvě jsou rovnoběžné.

14 Jaká je velikost úhlu 𝛽?
Velikosti úhlů neměřte, ale vypočtěte.
A) 100°
B) 108°
C) 116°
D) 120°
E) jiná velikost

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Matematika –> Číslo a proměnná –> Další geometrické útvary

6 úloh z češtiny k procvičení

Úloha č. 1: hledání chyb

Zadání (úloha 1 z ČJ 2023 1. termín)

Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?

A) Zapomětlivost a roztržitost našeho dědy nám způsobili nejedno překvapení.
B) Zapomětlivost a roztržitost našeho dědy nám způsobily nejedno překvapení.
C) Zapomnětlivost a roztržitost našeho dědy nám způsobili nejedno překvapení.
D) Zapomnětlivost a roztržitost našeho dědy nám způsobily nejedno překvapení.

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Pravopis –> Pravopis ve větě

Úloha č. 2: přiřazení tvrzení

Zadání (úloha 6 z ČJ 2023 1. termín)

Přiřaďte k jednotlivým větám (6.1–6.3) odpovídající tvrzení (A–E).

(Větné členy mohou být ve větách uvedeny v libovolném pořadí. Žádnou možnost z nabídky A–E nelze přiřadit víckrát než jednou.)

6.1 Někdo sestře poslal milostný dopis. ___
6.2 Učebnice angličtiny dostanou žáci později. ___
6.3 Příchozí ochotně podepsali prezenční listiny. ___

A) Věta obsahuje podmět, přísudek, přívlastek shodný a dva předměty.
B) Věta obsahuje podmět, přísudek, přívlastek neshodný a dva předměty.
C) Věta obsahuje podmět, přísudek, dva přívlastky shodné a příslovečné určení.
D) Věta obsahuje podmět, přísudek, přívlastek shodný, předmět a příslovečné určení.
E) Věta obsahuje podmět, přísudek, přívlastek neshodný, předmět a příslovečné určení.

 

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Literatura –> Umělecké prostředky

Úloha č. 3: správné tvary slov

Zadání (úloha 14 z ČJ 2023 1. termín)

Výchozí text:

Dítěti ***** být středem pozornosti může nástup do 1. třídy činit problémy. Během času XXXX ve škole se však zpravidla naučí dát prostor i svým vrstevníkům.

14.1 Napište náležitý spisovný tvar slova zvyklý, který patří na první vynechané místo (*****) ve výchozím textu.


14.2 Napište náležitý spisovný tvar slova prožitý, který patří na druhé vynechané místo (XXXX) ve výchozím textu.

(Po doplnění náležitého tvaru musí být příslušný větný celek gramaticky správný.)

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Porozumění –> Stavba textu

Úloha č. 4: základní skladební dvojice

Zadání (úloha 16 z ČJ 2023 1. termín)

Vypište z každé z následujících vět (16.1 a 16.2) základní skladební dvojici.

(Základní skladební dvojice musí být zapsány pravopisně správně.)

16.1 Závan horského větru byl v tom mimořádně horkém odpoledni opravdu osvěžující.

16.2 Mohli by dnešní lidé vůbec žít bez moderní techniky a dalších vymožeností?

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Skladba –> Základní skladební dvojice

Úloha č. 5: shrnutí výchozího textu

Zadání (úloha 17 z ČJ 2023 1. termín)

Výchozí text:

Papírového robota vyrobíme ze 6 krabic. Na plochy, které budou přilepené k sobě, použijeme oboustrannou lepicí pásku. Na hlavu robota z krychlové krabice nalepíme ruličku od toaletního papíru představující anténu. Když máme vybrané všechny krabice, stačí je slepit. Nahoru přilepíme hotovou hlavu. Poté na největší kvádrovou krabici, z níž bude tělo robota, přilepíme dvě podlouhlé krabice (nohy) a dvě úzké krabice (ruce).

17 Která z následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text?
A) Tento popis pracovního postupu vykazuje nedostatky, například některé kroky na sebe logicky nenavazují.
B) Jde o líčení (tj. subjektivně zabarvený popis) vykazující nedostatky, například některé kroky na sebe logicky nenavazují.
C) Tento popis pracovního postupu vykazuje nedostatky: jednotlivé kroky na sebe sice logicky navazují, chybí však přesné rozměry krabic.
D) Jde o líčení (tj. subjektivně zabarvený popis) vykazující nedostatky: jednotlivé kroky na sebe sice logicky navazují, chybí však přesné rozměry krabic.

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Tvarosloví –> Podstatná jména

Úloha č. 6: pravdivost tvrzení

Zadání (úloha 29 z ČJ 2023 1. termín)

Výchozí text: 

Kryštof nakonec musel prodat, navíc dost pod cennou, zlatou medaili z mistrovství světa.

29 Které z následujících tvrzení je pravdivé?
A) Výchozí text je zapsán pravopisně správně.
B) Výchozí text obsahuje pravopisnou chybu: místo nakonec má být na konec.
C) Výchozí text obsahuje pravopisnou chybu: místo cennou má být cenou.
D) Výchozí text obsahuje pravopisnou chybu: místo medaili má být medaily.

 

Zdroj: Cermat

Videorozbor řešení

Další úlohy tohoto z tohoto okruhu (včetně videorozboru a vyhodnocení) máš k dispozici v aplikaci To natrénuješ!

Otevři si z menu v osobní zóně aplikaci To natrénuješ –> na tyto úlohy se dostaneš přes Přehled učiva –>  Český jazyk –> Skladba –> Základní skladební dvojice

Vyhodnocení úspěšnosti odhadu

Jak nám letos vyšel odhad pro 2. řádný termín? Posuďte sami!

! Kontrola toho, co s sebou ke zkoušce:

 

Nutné s sebou pro vykonání zkoušky:

Nesmíte mít penál, doporučujeme průhledný obal.

 

Den před zkouškou deváťákům doporučujeme: 

  1. Nachystat si hromádku oblečení na ráno

  2. Zkontrolovat zabalený batoh

  3. Pozorně přečíst pozvánku (kdy a kde mám být)

  4. Naplánovat si ranní trasu

  5. Rozmyslet si snídani (objednat si u rodičů :-))

  6. Připomenout si, jak jsem dobrý / dobrá!

  7. Jít brzy spát

 

Hodně štěstí! Držíme Vám všechny palce! 🍀💛✨

Proč musím tisknout a neděláme test na PC?

Testy CERMAT jsou velice specifické a žáci na jejich formát a pravidla nejsou zvyklí. Spousta žáků při zkoušce nepohoří na nedostatku znalostí, ale na tom, že neumí pracovat s formátem záznamového archu (vyžaduje přesné křížkování, obtahování rýsování propiskou, zakázána jsou gumovací pera, bělítka atd – jejich použitím se může arch znehodnotit a žák má 0 bodů). Proto je nutné práci s archem trénovat, na což se mi důsledně soustředíme. 

Pokud by toto žák netrénoval, mohl by i přes veškerou snahu ztratit u ostré zkoušky klidně i všechny body. Bohužel jsme toto mnohokrát viděli u ostré zkoušky.

Tištěné testy = výrazné zvýšení vaší šance na úspěch u zkoušky.